
cyklistika
Ako správne nastaviť riadidlá?
Veľmi dôležitá je správna poloha brzdových páčiek. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riadidlá a natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páčky by sa nám mali zľahka opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových páčkach nebudeme musieť ruky pri brzdení na riadidlách zbytočne pretáčať. Správna vzdialenosť a výška riadidiel voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na aerodynamiku. Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a prudké stúpania. Býva to aj ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtom kamarátov, kde budete hľadať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte bruško, ktoré vás čiastočne obmedzuje, istotne si dáte riadidlá vyššie a bližšie. Napriek tomu sa snažte, aby ste na bicykli nevyzerali narovnaní ako za kuchynským stolom, alebo neboli príliš natiahnutí a ostatní získavali dojem, že vám chcú riadidlá utiecť dopredu. Keď si nastavíte správny posed bicykla podľa nášho návodu, určite budete spokojní. Budete si možno spočiatku musieť na nový posed zvyknúť, pretože ste do tejto chvíle sedeli na bicykli nesprávne, ale za krátko zistíte, ktorý posed je lepší. Nie je to vlastne náš návod, ale skúsenosti celej generácie cyklistov, ktoré rozhodne platia aj dnes pre horské bicykle. Je totiž jedno, či idete na cestnom, dráhovom, cyklokrosovom alebo horskom bicykli. Vždy musíte šliapať správne a vaše svaly musia byť v optimálnej polohe. Iba tak podajú ten najlepší výkon a unavia sa neskôr, než pri nesprávnom posede. Posed ale nie sú len nohy v pedáloch. Je to celé telo, ktoré si musí na bicykli doslova hovieť. Musí sa tešiť na to, kedy ho na bicykel posadíte. Ak ho posadíte nesprávne, ďaleko vás nedovezie. Nie je to predsa iné ani pri ostatných športoch. Vo formule 1 má každý pilot svoj na mieru robený kokpit. Alebo oštepár Železný. Aby hodil svojich deväťdesiat metrov, netrávi iba hodiny a hodiny v posilňovni. Okrem ostatnej nutnej techniky určite kontroluje, či ruka, ktorá vymrští oštep, je pred hodom správne natiahnutá a pri hode prebieha po správnej krivke, ktorá zabezpečí optimálnu prácu svalov. Samozrejme, niekto môže namietnuť, že videl niekde nejakého šampióna, a ten že sedel úplne inak. Spomeňme napríklad Miloša Hrazdíru, pojem českej cestnej cyklistiky. Ten si často pred každou etapou posúval sedlo. Raz o dva milimetre dole, potom o milimeter hore. Ale to sú skutočne výnimky. A že ten Hrazdírov milimeter sa nedá cítiť? Naučte sa správne sedieť a uvidíte sami, že áno. Inak by to Hrazdíra nerobil. Alebo dráhoví šprintéri. Niektorí šliapu viac špičkami a sedia trochu vyššie. Idú ale naplno približne len 200 metrov, a potom dlhé minúty odpočívajú. Krátke, rýchle a výbušné jazdy majú však pri šliapaní trochu iné zákonitosti.