cyklistika

Aký je to horský bicykel?

20.05.2009 15:11

Horský bicykel (MTB)


Horské bicykle sú samozrejme najvyhľadávanejšie a logicky aj najpočetnejšou kategóriou. Najväčšou výhodou horského bicykla v klasickej podobe je jeho univerzálnosť. Bez problémov umožňuje jazdu po ceste aj v teréne. Pokiaľ si chceme obstarať domov jeden bicykel, z najväčšou pravdepodobnosťou bude ideálnou voľbou horský.
Na občasné pohodové jazdenie v nenáročnom teréne stačí bicykel lacnejšej triedy, spravidla okolo trinásť tisíc korún alebo aj menej. Pokiaľ sa však chcete pustiť do terénu a radi sa zveziete aj rýchlejšie, bude vhodnejšie siahnuť po stroji v cenovej relácii aspoň okolo dvadsať tisíc. Tu už začínajú športovejšie orientované modely. Ak máte v pláne jazdiť viacej, bola by chyba za každú cenu sa držať dopredu danej sumy, každá koruna naviac tu môže znamenať kvalitatívny posun.
Základom horského bicykla je tuhý, vo väčšine prípadov duralový rám a funkčná odpružená vidlica so zdvihom 80 milimetrov a viac. Aj keď bicykel s pevným rámom a odpruženou vidlicou za cenu dvadsaťpäť tisíc nemôžeme zďaleka označiť za pretekársky, jedná sa už o kvalitnejší materiál často použiteľný aj na vyložene športovú jazdu, prípadne aj na MTB maratóny.
Samostatnou skupinou sú celoodpružené bicykle, ktoré si získavajú aj u jazdcov cross-country stále väčšiu obľubu. Pokiaľ však máte v pláne dať za bicykel dvadsať tisíc, rozhodne bude lepšou voľbou bicykel s pevným rámom. Odpružený rám u vyložene lacných bicyklov bude vykompenzovaný menej kvalitnými dielmi, takáto voľba by bola síce na pohľad efektná, ale z hľadiska jazdných vlastností nesprávna. Kvalitný ľahký celoodpružený bicykel je každopádne prínosom, musí sa ale počítať okrem iného s jeho väčšou údržbou, ktorú vyžadujú čapy, tlmič a podobne. Na normálne jazdenie krajinou stačia zdvihy okolo sto milimetrov. Ak chcete na bicykli v prírode viac vyvádzať a posúvať svoje hranice, rozhodne siahnite po bicykli s väčšími zdvihmi a s odolnejším rámom. 
Univerzálnosť zabezpečia celoodpružené bicykle kategórií All-Mountain alebo Enduro. Na nich môžete vďaka prijateľnej hmotnosti normálne jazdiť, a pritom vydržia aj drsnejšie zaobchádzanie. Freeridové bicykle sú ešte o kus ďalej a na kopec sa s nimi budete škriabať dosť ťažko. Dole to však bude stáť za to. Zdvihy pružiacich jednotiek nad 150 milimetrov urobia svoje. Za vyložene jednoúčelové je možné označiť zjazdové špeciály určené len a len na jazdu z kopca v náročnom teréne. Stále väčšiu obľubu tiež získavajú bicykle pre mladých jazdcov na „pouličné vyvádzanie“. Tie sa spravidla vyznačujú jednoduchšou výbavou, veľmi hutným, no vynikajúco ovládateľným rámom za prijateľnú cenu.
V posledných rokoch sa rozrastá trieda špeciálnych športových horských bicyklov s geometriou určenou pre ženy. Výhodou je kratší rám, ktorý vyhovuje ženskej anatómii, ďalej pohodlnejšie širšie sedlo, väčšinou špeciálne gripy a v neposlednej rade aj zodpovedajúci dizajn. Žena vezúca sa na horskom bicykli od priateľa, s nepohodlne natiahnutým trupom a so sedlovkou zasunutou na maximum v ráme, taký obrázok je dnes už našťastie minulosťou. Výber je skutočne široký. Podobná situácia je aj s detskými horskými bicyklami. Dnes už nie je výnimkou naraziť na kvalitnejší detský bike s prijateľnou hmotnosťou. Viac menej situácia je a aj naďalej asi bude taká, že rodičom sa nechce míňať vysoké sumy za bicykel pre dieťa. Je preto nutné počítať s vyššou hmotnosťou lacného detského bicykla .

Vyhľadávanie

Kontakt

Jozef Kotleba
Tvorba web stránok zdarma Webnode